Tracklist:
Artificial Heart
Frenzy
Review:
It was late in the year when Genetic Music’s sublabel, No Emb Blanc, broke the surface of 2011. Following releases on the parent label it was time for a 7″ from first timers Soma Sema with Artifical Heart/ Frenzy.“Artifical Heart” is a slow piece of synth pop. The track seeps with an organic quality, Clara Hall’s vocals being at the track’s core. Synthesizers act as buoy on which to float the lyrics. The track has a sound similar to a subdued Daybed or a less analogue Xeno & Oaklander. The flip introduces “Frenzy.” Once again Hall’s voice is central, the synths taking on an eclipsed aspect with solemnity entering the EP. There is a haunting atmosphere to the piece, a fissure being corrupted to a rupture by the blend of vocals and synth.Synth pop has a tendency to focus on the machine sounds, with the larynx being used as an accompaniment. Soma Sema turn this norm on its head. Hall’s elegiac song being amplified by ephemeral analogue arches. It can be difficult to judge a book by the first chapter, as it can be to measure a group on two tracks. But, from what can be gleamed from this 7″, Soma Sema have all the makings of a quality synth pop outfit.
[ — Robbie Geoghegan / igloo magazin ]Die transozeanische Kollaboration zwischen Clara Hall (Hong Kong) und Th. Tot (Göteborg) vereint die unvermittelte Energie einer Heimproduktion mit der gehobenen Songwriterkunst der Popgeschichte. Der künstlerische Hintergrund beider Musiker, ihre musikalische Sozialisation im weltweiten Underground und ihre gemeinsame Affinität zu den avantgardistischen Formsprachen der synthetischen 80er-Jahre kulminieren in den Debüt-Songs, »Artificial Heart« und »Frenzy«, zu Mitternachts-Synthpop für Erwachsene. Mit warmer und zugleich entzauberter Stimme singt Hall vom Ende der gesellschaftlichen Idee, vom Rückfall ins Subjektive nach der großen Kränkung des Empathischen. Dazu komponiert Tot minimalistisch gehaltene Tanzflächenmelodien nach maschinellem Takt und Moll-Tonleiter. Er filtert das Menschliche aus den Maschinen, die auf den Plan getreten sind, uns das Wunder der Synthese beizubringen. »Artificial Heart« ist das Fortwirken Descartes‘ »De Homine« im 21. Jahrhundert, ist bester Stoff für alle Intellektuellen der nicht raffinierten Emotion, abgeklärt, kompromisslos und pathosfrei.
[ — Michael Giebl / Skug Magazin ]